X

Ben jij bezig met duurzame impact?

Dan zijn we op zoek naar jou! De DJ100 laat zien dat duurzaamheid mogelijk is en biedt unieke netwerk mogelijkheden!
 
opgeven & aanbevelen

Erik-Jan Hakvoort

IMG_8140

Erik-Jan Hakvoort is 24 jaar oud en Voorzitter

Thema

Bewustwording en educatie

Initiatief

Kleren die ik aan heb zijn voor het grootste gedeelte nog totaal oneerlijk gemaakt. Slechte of ongezonde omstandigheden, kinderarbeid en uitbuiting zijn in de Aziatische kledingindustrie aan de orde van de dag. Medewerkers en zelfs directieleden van kledingketens in Nederland hebben (vaak) hoe hun kleding precies wordt gemaakt. Wat mij betreft is dat verleden tijd. Sinds de instorting van Rana Plaza in Dhaka, Bangladesh, strijd ik samen met PerspectieF, CU-jongeren voor een van onze projecten: Eerlijke Kleding. Dit hebben we de afgelopen jaren tot een van onze belangrijkste speerpunten gemaakt. Hoogtepunt was het organiseren van een undercover-actie in een kledingfabriek in Bangladesh. We deden een paar ontdekkingen: kinderarbeid, slechte omstandigheden en kleding van de H&M. In verschillende tv-uitzendingen (zie onder) is daarover verteld. Gedurende 2015 en 2016, tot op de dag van vandaag, heb ik mij hard gemaakt voor dit thema d.m.v. acties, praatjes en gesprekken (met o.a. de Minister van Buitenlandse Handel over dit thema). Eerder werd ik al gemaild door Jessie, blijkbaar ben ik nu ook genomineerd. Het lijkt me goed dat het thema Eerlijke Kleding in de lijst is vertegenwoordigd. Eigen beeld is hier te vinden, om een indruk te krijgen: https://www.youtube.com/watch?v=x7Q2fwmw6wM.

Doel

Doel van de undercover-actie was:

1) laten zien dat het sluiten van een té goedkope kledingdeal heel makkelijk is (Zie een uitzending van Koffietijd waarin ik daarover vertel: http://www.koffietijd.nl/schonekleren/ vanaf 2:59 min.).

2) dat de arbeidsomstandigheden nog altijd ver onder de maat liggen en daar weinig aan is gedaan.

3) laten zien dat er op dat moment nog bedrijven waren die niet hadden meegedaan aan compensatie van Rana-Plaza-slachtoffers (Zie een uitzending van NCRV's Altijd Wat waarin ik daarover vertel: http://altijdwat.ncrv.nl/seizoenen/2014/afleveringen/07-10-2014/fragmenten/reportage-bangladesh-sluit-26-kledingfabrieken-na-ramp-rana-plaza).

Wat ik tot nu toe met dit project heb bereikt:
1. Druk op Benetton (Nederland) om deel te nemen aan compensatieregeling slachtoffers Rana Plaza (Samen met Schone Kleren Campagne). Uiteindelijk is er geld overgemaakt.
2. Bewustwording onder jongeren én ouderen binnen en buiten ons netwerk.
3. Extra focus van Minister Ploumen van Buitenlandse Handel op dit thema.
4. Na een gesprek met de directie van Coolcat tekende het bedrijf een veiligheidsakkoord. Invloed onduidelijk, maar de timing gaf te denken.

Actief bij

PerspectieF, ChristenUnie-jongeren

Rol binnen initiatief

Ik was als politiek bestuurslid en later voorzitter altijd betrokken bij het bedenken, opstarten en uitvoeren van alle acties, gesprekken en de reis naar Bangladesh.

Vanuit welke rol

Student

Website

http://www.perspectief.nu/nl/eerlijkekleding