Eric Habraken

Eric-Habraken

Eric Habraken is 32 jaar oud en Manager Foodservice & Foodretail De Verspillingsfabriek

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

People, planet profit is vanuit mijn persoonlijke drive altijd al aanwezig geweest, deze driehoek daagt je uit anders na te denken over processen en systemen om te komen tot een betere invulling voor de omgeving.

Mijn activiteiten in deze zijn; New Business / Groeiversneller, marktbewerking om een nieuwe duurzame beweging en in food & gastvrijheid te creëren. Daarnaast ketensamenwerking, relatiemanagement i.c.m productontwikkeling om te komen tot meer impact.

Vanuit trends, inspiratie en mijn netwerk dus een zo groot mogelijke impact creëren door mijn op betekenisvol ondernemen in food & gastvrijheid over te brengen of concreet met inzet vanuit onze productielocaties; Zorgbakkerij of De Verspillingsfabriek. De producten die hier uit voortkomen dienen in zich te hebben dat het gemaakt is door "verspild talent" en / of met verspild food.

Voorbeeld; Bio Spelt-volkoren bananenbrood, waarbij we de reststromen bananen van Udea ontvangen en waar men nu geen verspilling van bananen meer heeft bij Ekoplaza (uitgeroepen tot beste bio product in 2018 van Nederland).

Daarnaast met de Verspillingsfabriek volume in reststromen aan het verwerken in producten naar Foodservice en Foodretail partners

Doel

Huidig 10 jaar werkzaam bij Hutten, verantwoordelijk voor de Business Unit Foodservice & Foodretail. Daar is De Verspillingsfabriek bij start 2 jaar geleden aan toegevoegd.

Deze rol mag ik vervullen in het bedrijf samen met initiator / founder Bob Hutten; mee ondernemend om te komen tot new business en social impact, oftewel betekenisvol ondernemen.

Succesvoorbeeld van 8 jaar geleden en huidig intern binnen Hutten geimplementeerd is het eigen huislabel binnen Hutten, genaamd De Guijt; (Honderden producten met transparantie naar de boer en volgens richtlijnen visie op voeding; zie www.deguijt.nl ).

Succesvoorbeelden laatste 4 jaar zijn het neerzetten van een (bio) zorgbakkerij (hier maken we producten met mensen die doof- of slechthorend zijn). Deze groeit vanuit bestaande basis verder.

Daarnaast vanaf start commercieel verantwoordelijk voor De Verspillingsfabriek. Hier hebben we afgelopen jaar tienduizenden kg's met name groenten gered, doelstelling is het thema centraal te stellen, hiermee een beweging te creëren met inzichten en creativiteit om te komen tot een nieuw businessmodel in onze voedselsystemen.

Actief bij

De Verspillingsfabriek

Rol binnen initiatief

Het opzetten van een assortiment in soepen, sauzen of spreads, gemaakt van geredde groenten en door verspild talent (PSO ladder 3), gericht op Foodservice & Foodretail partijen. Dit om vervolgens in ketensamenwerking zoveel mogelijk impact / volume te maken.

Als groeisneller heb ik binnen 2 jaar distributiepartners, opdrachtgevers / partners (Vb; AHOLD, SHELL, Jumbo, Sligro, Albron, StayOkay, La Place) aangesloten en groeien we richting een break-even model.

Dit met als doel een mondiaal voorbeeld te zijn hoe we processen in onze foodsystemen anders dienen in te richten en toch de 3 P's daarin terug laten komen; Voor 9 miljard mensen produceren, daarvan vervolgens 1/3 weggooien, waarbij 800 miljoen mensen honger lijden klopt gewoonweg niet en moeten we samen iets aan doen!

Vanuit welke rol

Young professional

Website

http://deverspillingsfabriek.nl/