Caroline Stoop

Caroline-Stoop-1

Caroline Stoop is 28 jaar oud en Adviseur

Thema

Verduurzamen van het bedrijfsleven (MVO)

Initiatief

Duurzame kleding- en textiel, dat is de sector waar ik actief ben.

Wat ik doe? Ik adviseer, stimuleer en inspireer, Nederlandse merken, retailers en consumenten om aan de slag te gaan met duurzaamheid.

Hoe? Door onder andere een website te ontwikkelen voor merken en retailers hoe zij stappen kunnen zetten in hun duurzaamheidstrategie. Met als einddoel dat ze over hun duurzaamheidsactiviteiten gaan communiceren (www.communicatieduurzaamtextiel.nl).
Door praktische tools te ontwikkelen om consumenten bewuster te laten shoppen, zoals een creditcard formaat pasje met handige tips. Bijvoorbeeld: Stel vragen over je aankoop, over het materiaal, keurmerken of waar het geproduceerd is.
Door het organiseren van Sustainable Textiles Lab's, evenementen waarbij een specifiek thema uit de kleding- en textielsector, zoals biologisch katoen, leefbaar loon of verven en wassen onder de loep wordt genomen.

Naast projecten waar bedrijven en consumenten bewuster van worden (en hopelijk ook duurzamer natuurlijk), probeer ik het ook laagdrempelig en leuk te maken voor mijn collega's, vrienden en familie. Zo organiseer ik regelmatig swops, ieder jaar staat warme truiendag als vast prik op de agenda en krijgt ieder collega bij vertrek een gepersonaliseerd, handgemaakt kado van stukken stof die iedereen heeft ingeleverd (kussens, slingers, lampenkap).

Het is een sterke overtuiging dat het beter kan en moet, dankzij mijn werk kan ik er nu dagelijks aan bijdragen.

Doel

Mijn doel? Heel breed: dat iedereen bewust wordt van zijn rol en impact in de huidige maatschappij. Om het minder abstract te maken is mijn persoonlijke doel dat zowel de kleding- en textielbedrijven als de consumenten bewustere keuzes gaan maken. Dat ze inzien dat duurzaamheid niet een 'zorg' is, maar het gaan zien als een kans.
Meetbare resultaten van wat ik dit jaar heb bereikt
- Drie Sustainable textiles labs: totaal waren daar 200 kleding- en textielbedrijven bij aanwezig
- Een website over communicatieduurzaamtextiel.nl, aantal bezoekers in de eerste week: boven de 100
- 2000 creditcards met duurzame kleding tips onder de consumenten in den haag verspreid
- Twee swops: in totaal waren daar 75 collega's en vrienden bij aanwezig
- Een warme truiendag: 40 collega's deden mee

En nog een heel aantal niet genoemde projecten zoals een duurzame trend tour (15 bedrijven), due diligence training (12 bedrijven), presentaties (oa op de modefabriek, opening mode tentoonstelling)

Actief bij

Schuttelaar & Partners

Rol binnen initiatief

Binnen Schuttelaar & Partners ben ik de trekker van het FashionTeam. Samen met 5 andere collega's helpen we Nederlandse kleding- en textiel bedrijven met het zetten van stappen op het gebied van duurzaamheid en communicatie.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

http://www.sustainablefashionadvice.com/