Boye & Noëlle Dorenbos

_RSF7910

Boye & Noëlle Dorenbos is 29 & 24 jaar oud en CO-Founders

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Samen hebben wij als broer en zus RUIK opgericht. Al van kleins af aan
zijn we gefascineerd door geuren. We kunnen zo blij worden van geuren die ons direct
meenemen naar een bepaald moment. Van de geur van vonkende sinaasappelvlammetjes
tot de geur van de net opgetuigde kerstboom met op de achtergrond knapperend hout in de
openhaard. Geur is iets magisch. Het brengt je terug bij je diepste emoties. Om deze dierbare herinneringen bij ons te dragen zijn we vijf jaar geleden begonnen met zelf
parfums maken.

Onze droom viel in duigen. We ontdekten al snel dat er een hele vervuilende
industrie achter zit. Parfums zitten tegenwoordig bomvol chemische en synthetische
geurstoffen, gemiddeld voor zo’n 95%. Niet goed voor het milieu en ook niet voor je neus.

Deze synthetische geurstoffen hebben de authenticiteit en schoonheid van de natuur
verdreven uit de parfumwereld. Super zonde, want de natuur biedt de meest fantastisch
ruikende en herwinbare geurstoffen. Waarom zou je die namaken? Plantaardige geuren leven en hebben een natuurlijke diepte.

En tegelijkertijd worden er miljoenen tonnen plantaardig materiaal weggegooid waar geurstoffen in zitten. Dat vinden wij niet verantwoord! 

Om een alternatief te bieden zijn we samen RUIK gestart. Met RUIK maken we duurzame plantaardige parfums op basis van reststromen. Wij destilleren plantaardige reststromen, om de geur van waardevolle momenten te koesteren. Wij laten geuren niet (ver)gaan!

Doel

In juni 2016 lanceerden we met een crowdfundcampagne ons eerste parfum VERSCHIL. Met als doel: is er animo voor duurzame parfums? En een startbedrag te genereren om de eerste 500 flesjes, gemaakt van sinaasappelschillen die normaal de prullenbak in belanden, te produceren. Binnen 3 weken slaagde de campagne die zowel zorgde voor bekendheid van het merk RUIK en het bestaan van plantaardige parfums als alternatief voor de vervuilende parfumindustrie.

In september lanceerde we het parfum. 

In 2016 was er veel aandacht voor VERSCHIL in zowel online als offline media. Van de lokale krant en televisie, magazines als VICE, duurzame fora, de grootste beautyblogger tot aan internationale parfumwebsites. Ook zaten we in de finale van de ASN Wereldprijs en het NPO programma Groenlicht.

De webshop werd na de lancering in September een groot succes. Een enthousiaste en betrokken klantenkring tot gevolg. Er gingen in de feestmaand december honderden flesjes over de toonbank. Na het succes van VERSCHIL besloten we de 90 jaar oude kerstboom van de Dam na de feestmaand te redden van de shredder. Toen we dit aankondigden ontstond er een ware mediastorm rondom ons idee!

Actief bij

RUIK

Rol binnen initiatief

Samen opgezet en uitgewerkt. Boye is de "neus" van ons bedrijf. Hij ontwerpt de parfum formules en heeft de kennis over het destilleren van de plantaardige reststromen tot bruikbare geurstoffen.

Vanuit welke rol

Zelfstandig ondernemer (ZZP)

Website

http://ruik.org