Bart Vollaard

Foto-Bart-Vollaard

Bart Vollaard is 30 jaar oud en Program Director

Thema

Duurzame consumptie en productie

Initiatief

Vorig jaar heb ik samen met mijn collega's de stichting Organic Cotton Accelerator (OCA) opgezet. De missie: een groeiende biologische katoensector waarin iedereen profiteert, van boer tot consument. Biologische katoen vormt een centraal onderdeel van de duurzame transitie binnen de mode-industrie. Waar conventioneel geproduceerd katoen gepaard gaat met grote nadelige milieueffecten, biedt de biologische teelt een duurzaam alternatief waar zowel de boer als het milieu van kunnen profiteren. Mede daarom zetten vele modemerken in op biologisch binnen hun duurzaamheidsstrategie en groeit de marktvraag. Echter, biologisch katoen als sector kent al jaren enkele uitdagingen die haar potentiële impact en verdere groei hinderen: het marktaandeel blijft hangen onder de 1%, het is onduidelijk hoeveel de boeren profiteren van de meerprijzen die aan het eind van de waardeketen betaald worden, en belangrijke producerende landen als India kampen met een groot tekort aan biologische (niet genetisch gemodifeerde) zaden. Deze uitdagingen zijn niet door één bedrijf alleen op te lossen. Daarom heeft OCA grote modemerken zoals onder meer H&M, C&A en Inditex (van o.a. Zara) achter zich verenigt om samen te werken aan oplossingen voor een groeiende sector met meer impact. Hoe precies? Daar heb ik als programmadirecteur een sturende rol in. Ik heb onze interventieprogramma's vormgegeven en ben nu verantwoordelijk voor de uitvoer ervan in India en in de toekomst ook andere landen.

Doel

Iets meer dan een jaar na oprichting vertegenwoordigd de Organic Cotton Accelerator al 80% van de totale marktvraag naar biologisch katoen via onze aangesloten merken. Waar ik vorig jaar de interventieprogramma's samen met de merken heb mogen vormgeven, is in 2017 de actie in India echt begonnen. Mijn programma's richten zich op twee dingen: een eerlijkere business voor de biologische katoenboer en verbeterde toegang tot kwalitatief goede biologische zaden. Met vijf van onze merken heb ik inkoopprojecten opgezet die ze direct linken aan het begin van de keten: ze sluiten contracten af met boerenprogramma's waarbij de boeren een eerlijke meerprijs voor de katoen krijgen en onder meer gezorgd wordt voor non-GMO biologisch zaaigoed. In dit eerste jaar bereiken we op deze manier al zo'n 5,000 Indiase katoenboeren. Daarnaast ondersteunen we veredelings- en vermeerderingsprojecten voor biologisch katoenzaad waarin Indiase boerenorganisaties partneren met nationale en internationale kennisinstituten om beter zaaigoed te ontwikkelen en te vermeerderen, om zo te zorgen dat India haar rijke diversiteit aan non-GMO katoenvariëteiten behoudt voor de toekomst.

Actief bij

Organic Cotton Accelerator

Rol binnen initiatief

Binnen de Organic Cotton Accelerator ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoer van onze programma's in India, gericht op een eerlijkere business voor de biologische katoenboer en verbeterde toegang tot biologische zaden. In dit eerste jaar van implementatie bereiken we al zo'n 5,000 Indiase katoenboeren met directe inkoopprojecten van grote modemerken als H&M, C&A en Inditex. Hierbij profiteren de boeren van een eerlijke meerprijs voor hun biologisch katoen en krijgen ze toegang tot goed biologisch (non-GMO) zaaigoed. Daarnaast investeren we in veredelings- en vermeerderingsprogramma's voor biologische zaden, om zo te zorgen dat India haar rijke diversiteit aan non-GMO katoenvariëteiten behoudt voor de toekomst.

Vanuit welke rol

Young professional

Website

http://www.organiccottonaccelerator.org/